STATE OF MICHIGAN

COURT OF APPEALS

THERON E. HUGHES, UNPUBLISHED
February 28, 2006
Plaintiff-Appellant,

v No. 255229
Woashtenaw Circuit Court
ARTHUR TIMKO, LC No. 03-000598-NZ

Defendant-Appel lee.

Before: Sawyer, P.J., and Tabot and Borello, JJ.
TALBOT, J(dissenting).

Under the balancing test set forth by the United States Supreme Court in Pickering v
Board of Education, 391 US 563; 88 S Ct 1731; 20 L Ed 2d 811 (1968), | believe that plaintiff’'s
First Amendment interests do not outweigh defendant’s interest in operating a public radio
station according to the legitimate goal of its mission statement. |, therefore, respectfully dissent.

As an initial matter, | do not disagree with the majority’s conclusion that the speech at
issue in this case involves matters of public concern. As in Pickering, however, the problem
here “is to arrive at a balance between the interests of the [employeg], as a citizen, in
commenting on matters of public concern and the interest of the State, as an employer, in
promoting the efficiency of the public service it performs through its employees.” Id. at 568. In
Pickering, the Court discussed several factors that should be weighed when arriving at this
balance, which include whether the statements were directed toward any person with whom the
employee would normally be in contact during the course of his daily work, whether the
employment relationship requires a high level of personal loyalty and confidentiality such that
the speech at issue will prevent this relationship from functioning properly, and whether the
speech interferes with the proper performance of the employee's duties or with the regular
operation of the organization. Id. at 569-571. These factors, however, were not intended to be
an al-inclusive ligt, and the Circuits have modified this test and devel oped factors as the facts of
particular cases have warranted.

The majority used a list a factors developed by the Fourth Circuit in McVey v Sacy, 157
F3d 271, 278 (CA 4, 1998). Because we are in Michigan, however, | believe it is more
appropriate to use the factors as developed by the Sixth Circuit. In Solomon v Royal Oak Twp,
842 F2d 862, 865 (CA 6, 1988), the Court stated that the “factors include whether the speech:
related to an issue of public interest and concern; was likely to foment controversy and
disruption; impeded the department’s general performance and operation; affected loyalty and

-1-



confidence necessary to the department’s proper functioning; subverted department discipline;
was false and the employer could not have easily rebutted or corrected the errors; and was
directed toward a person whom the speaker normally contacted within the course of daily work.”
Because not al of these factors readily apply to the facts of the case at bar, it would be helpful to
supplement this test with a more recent formulation of the factors.

Factors to be considered in balancing the employee’'s and employer’'s
respective interests include whether an employee’s comments: (1) meaningfully
interfered with the performance of his duties; (2) undermined a legitimate goal or
mission of the employer; (3) created disharmony among co-workers; (4) impaired
discipline by superiors; or (5) destroyed the relationship of loyalty and trust
required of confidential employees. [Akridge v Wilkinson, 351 F Supp 2d 750,
760-761 (SD Ohio, 2004), citing Rodgers v Banks, 344 F3d 587, 601 (CAG,
2003).]

Applying these factors to the present case, it is clear that plaintiff’s speech meaningfully
interfered with the performance of his duties. Plaintiff was directed to not only report news of
the war in Irag every hour during his radio show, but also to refrain from expressing his personal
views on political issues on the air. Paintiff blatantly defied both of these directives by
expressly refusing to read the NPR newscasts and then maligning NPR news over the airwaves
of an NPR station. Plaintiff went on to express his personal opinions about other news networks,
the war in Irag, Saddam Hussein, and even the French and Canadians. WEMU has a statement
of purpose that had been adopted in 1976, which contains a clear policy on neutrality:

WEMU and WEMU staff must maintain total neutrality in news and
public affairs programs. . . . Indeed, WEMU should jealously guard its neutrality
and, hence, its vitality as a place where every view and taste is respectfully heard.
Further, by making WEMU open to al views and al publics without
discrimination of favor, it can maintain neutrality and vitality.

Plaintiff’s on-air statements clearly violated WEMU'’s policy on neutrality and, therefore,
undermined the station’ s legitimate mission. Although there had been no evidence presented that
plaintiff’s statement created disharmony among his coworkers, plaintiff’s comments were likely
to foment controversy and disruption, as evidenced by the listener complaint sent in to the radio
station. Also, athough loyalty and confidence do not appear to be requisites to the functioning
of a radio station, plaintiff’s disregard of station policy certainly has the potential to impair
discipline by superiors.

In my research, | have been unable to discover another case directly on point, but, of the
published opinions | have found, the facts in Mills v Steger, 179 F Supp 2d 637 (WD Va, 2002),
most closely parallel those of the present case. There, the plaintiff was employed by Virginia
Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech) as the station manager for WVTF, a
public radio station, operated by the Virginia Tech Foundation. Id. at 639. Due to poor ratings,
the plaintiff cancelled WV TF s Saturday Metropolitan Opera radio show, which prompted opera
fans to lodge complaints directly with the plaintiff’s supervisors at Virginia Tech, who, in turn,
directed the plaintiff to put the Metropolitan Opera back on the air. The plaintiff, upset with the
administrators reluctance to stand up against pressure from the opera fans, drafted a letter,
which criticized the administrators who “had no experience in broadcasting” and whose actions

-2-



“would make us all look like fools.” 1d. at 640. The plaintiff distributed this letter to all of the
WVTF staff, but it “unexplainably” reached the media, which then contacted plaintiff for
comment. In his statements to the media, the plaintiff “accused Virginia Tech of violating FCC
regulations by unduly interfering with programming decisions’ and “was quoted in the Roanoke
Times as saying ‘| think | speak for the staff when | say we do not know how to function.”” The
plaintiff also referred to the opera fans who complained as “opera nazis.” The plaintiff’'s
statements to the media ultimately led to his termination as station manager. Id. at 641.

The Court found that the factors relevant to the plaintiff’s speech against the radio station
include “whether the employee’ s speech (1) impairs discipline by superiors; (2) impairs harmony
among co-workers; (3) has a detrimental impact on close working relationships; (4) impedes the
performance of the public employee’s duties; (5) interferes with the operation of the agency; (6)
undermines the mission of the agency; (7) is communicated to the public or to co-workers in
private; (8) conflicts with the responsibilities of the employee within the agency; and (9) makes
use of the authority and public accountability the employee's role entails.” 1d. at 647, quoting
McVey, supra at 278 (quotation marks omitted). The Court held that, although the defendant
administrators had not produced enough evidence to show that the plaintiff’s speech actually
created a disturbance,

[I]t is not necessary “for an employer to alow events to unfold to the
extent that the disruption of the office and the destruction of working relationships
is manifest before taking action.” Mills public statements certainly had the
potential to create a public relations problem for WVTF and destroy the working
relationships between Mills and his supervisors. Thus, WVTF did not have to
wait before taking action. [ld. at 648, quoting Connick v Myers, 461 US 138, 152;
103 SCt 1684; 75 L Ed 2d 708 (1983).]

Likewise, the e-mail complaint lodged with WEMU in the present case shows a clear
potential for plaintiff’s statements to cause a public relations problem for the station. The fact
that plaintiff expressed his opinions to the public makes it far more difficult for the station to
address any disharmony they may have caused than if he had simply expressed them to
coworkers in private. Plaintiff’s statements denigrated the very newscasts that WEMU had
scheduled to provide its listeners with continual coverage of the war in Irag. Thus, plaintiff’s
statements not only conflicted with his responsibilities to the station, but also undermined the
station’s mission and policies. Drawing paralels to Mills, plaintiff’s actions here appear even
more egregious when one considers that fact that plaintiff used to the radio station’s own
airwaves to violate its policy, as opposed to disseminating his opinions through some other
willing media outlet, like the plaintiff in Mills.

“[T]he Government, as an employer, must have wide discretion and
control over the management of its personnel and internal affairs. This includes
the prerogative to remove employees whose conduct hinders efficient operation
and to do so with dispatch. Prolonged retention of a disruptive or otherwise
unsatisfactory employee can adversely affect discipline and morale in the work
place, foster disharmony, and ultimately impair the efficiency of an office or
agency.” [Connick, supra at 151, quoting Arnett v Kennedy, 416 US 134, 168; 94
S Ct 1633, 1651; 40 L Ed 2d 15 (1974).]

-3



With this in mind, | do not believe plaintiff’s First Amendment interests in being
permitted to use a public radio station to espouse his own personal opinions across the airwaves
outweigh defendant’s interest in operating WEMU according to its mission statement. | do not
believe the trial court erred in granting summary disposition in favor of defendant, and | would,
therefore, affirm its order dismissing plaintiff’s complaint.

/sl Michael J. Talbot



