
 
 

 
 

 
 
 
 

  
 

  
 
  

  

 
 

 
  
 

 
 

 
 

 
  
 
 

 
 

 
 
 

 

 

 

S T A T E  O F  M I C H I G A N 
  

C O U R T  O F  A P P E A L S 
  

MARK L. GREBNER, 

Plaintiff-Appellee, 

UNPUBLISHED 
April 7, 1998 

v 

INGHAM NEWSPAPER COMPANY d/b/a 
TOWNE COURIER and SCOTT T. SCHULTZ, 

No. 196310 
Ingham Circuit Court 
LC No. 94-77693 CZ 

Defendants-Appellants, 

and 

RICHARD L. MILLIMAN a/k/a DIRK 
MILLIMAN and STEVEN P. RUHLING, 

Defendants. 

Before: O’Connell, P.J., and Bandstra and Markman, JJ. 

PER CURIAM. 

In this libel action, defendants appeal as of right a judgment entered in favor of plaintiff. 
Following a jury trial, defendant Schultz was ordered to pay plaintiff $17,259.79 in damages and 
defendant Ingham Newspaper Company was ordered to pay $40,270.04. We reverse. 

The libel action was based on the following statement that appeared in a newspaper article 
written by Schultz and published in the February 26, 1994, edition of the Towne Courier: “For 
example, she alleges that an employee of Judge Jordan’s conspired with a well-known Democratic 
political consultant to unseat incumbent District Court Judge Jules Hanslovsky by supplying purloined 
private documents from Hanslovsky’s private files.” The “she” referred to in the article was a former 
magistrate of the 54-B District Court, Joan Elizabeth Koblas.  “Judge Jordan” is Judge David L. 
Jordon, then chief judge of the 54-B District Court, the “employee” is apparently Marc Thomas and the 
political consultant is apparently plaintiff. Judge Hanslovsky had been defeated in his bid for reelection 
to the 54-B District Court in 1992. 

-1­



 
 

 

 

 

 

  

    

 

 
   

 
 

 

 

Defendants challenge the determinations below that the statement was “of and concerning” 
plaintiff, that the statement was false and that the statement was made with actual malice. Because these 
questions implicate protections afforded defendants under the United States Constitution, appellate 
review entails an “independent examination” of the record where we “examine for ourselves the 
statements in issue and the circumstances under which they were made.” New York Times Co v 
Sullivan, 376 US 254, 285; 84 S Ct 710 (1964). We conduct such a review to determine whether 
there is clear and convincing evidence of actual malice. Harte-Hanks Communications v 
Connaughton, 491 US 657, 688; 109 S Ct 2678; 105 L Ed 2d 562 (1989); see also Rouch v 
Inquirer & News of Battle Creek (After Remand), 440 Mich 238, 253-258; 487 NW2d 205 
(1992); Locricchio v Evening News Assn, 438 Mich 84, 110-114; 476 NW2d 112 (1991).  
Essentially, whether the facts in a case meet the constitutional standard is a question of law. Locricchio, 
supra at 111. However, we afford considerable deference to credibility determinations by the trial 
court. Harte-Hanks, supra at 688. 

Defendants argue that plaintiff failed to establish that the statement at issue was “of and 
concerning” plaintiff. Rouch, supra at 251. We disagree.  “To render a statement defamatory, it must 
indicate the person intended by name, or connect that person with some fact or circumstance known to 
those to whom the publication is directed, by which they may understand who is meant . . . ”  Taylor et 
al., Michigan Torts Practice Guide, sec 1:648 at 1-82.  “It is not necessary that all the world should 
understand the libel; it is sufficient if those who knew the plaintiff can make out that he is the person 
meant.” Miller v Maxwell, 16 Wend 9, (18 NY Sup Ct, 1836).  Our independent review of the 
record shows that there is ample evidence to sustain the finding that the statement was “of and 
concerning” plaintiff. Given plaintiff’s reputation in the community as a political commentator, a 
Democratic political consultant, and a seven-time elected public official in Ingham County, and given the 
frequency with which Schultz had previously attacked plaintiff in his newspaper column,1 we conclude 
that readers of the statement would recognize plaintiff as the “well-known Democratic political 
consultant” referenced in the statement.2 

Defendants also assert that plaintiff failed to prove that the statement was false. In order to 
prove that he has been libeled, a plaintiff must show that the defendant published a “false and 
defamatory” statement concerning the plaintiff. Rouch, supra at 251. The burden rests with the plaintiff 
to prove falsity. Philadelphia Newspapers v Hepps, 475 US 767, 776; 106 S Ct 1558; 89 L Ed 2d 
783 (1986); Rouch, supra at 263. If, by “the statement,” defendants are referring to the language 
quoted above, as opposed to the underlying allegation directed toward plaintiff, we agree. 

At trial, plaintiff made a two-pronged attack on the falsity of this statement.  First, he challenged 
Schultz’s choice of language in the statement, focusing on the words “purloined” and “documents.” 
With regard to this issue, plaintiff spent some time questioning Schultz and defendant Richard Milliman, 
the publisher of the Towne Courier, on their understanding of the meaning of the word “purloined” and 
both of them conceded that the word “steal” is a synonym for “purloin.” Koblas then admitted that she 
had not told Schultz that Thomas had passed on “purloined” documents from Judge Hanslovsky’s 
private files to plaintiff. When asked by plaintiff whether she would have used the word “steal” to 
characterize what Thomas had done, Koblas gave the following response: “I probably would not have 

-2­



 
 

 

 

  
  

 

  

 

 

 
 

  

used that word because that word indicates to me that he, you know, took the document and took it out 
and permanently deprived the Court of a document as opposed to taking information.” Plaintiff also 
focused on the semantic distinction between the words “document” and “information.” Schultz 
indicated that he believed the two words were synonymous and that when another witness testified in 
her deposition in the whistleblower action that Thomas had supplied information to plaintiff, Schultz saw 
this as support for the assertion that Thomas had supplied plaintiff with documents from Judge 
Hanslovsky’s private files. 

In our judgment, plaintiff's focus on the precise definition of the words “purloin” and 
“document” is the kind of analysis that the Michigan Supreme Court discouraged in libel cases.  Rouch, 
supra at 263-264.  “To ensure the requisite ‘breathing space’ for free and robust debate on matters of 
public concern,” the Court stated, “we think it is important to allow for imprecision and ambiguity in the 
choice of language.” Id. at 264 n 25.  Within the context of protected First Amendment expression, the 
question is not necessarily whether the meaning conveyed by the technical definition of the words is 
accurate, but rather whether the gist or essence of the statement is justified. Minor inaccuracies do not 
amount to falsity so long as “the substance, the gist, the sting, of the libelous charge be justified.” 
Masson v New Yorker Magazine, Inc, 501 US 496, 517; 111 S Ct 2419; 115 L Ed 2d 447 (1991), 
quoting Heuer v Kee, 15 Cal App 2d 710, 714; 59 P2d 1063 (1936).3 

Here, Koblas specifically testified that, as written, the statement accurately reflected the “gist” 
of her allegation. She testified that the allegation she made was that Thomas “took the information” and 
passed it on to plaintiff. Substituting Koblas’ language (“information [taken]”) for Schultz's language 
(“documents purloined”), the statement at issue would read: “For example, she alleges that an 
employee of Judge Jordan’s conspired with a well-known Democratic political consultant to unseat 
incumbent District Court Judge Jules Hanslovsky by supplying information taken from Hanslovsky’s 
private files.” In our judgement, the use of the words “taken” and “information” would not have 
created a markedly different effect in the mind of the reader. In either instance, the reader would have 
been left with the impression that Thomas had obtained information from a place he should not have 
been (i.e., Judge Hanslovsky’s private files) and improperly passed it on to plaintiff. Whether that 
information was contained in an actual physical document that was delivered to plaintiff is unimportant in 
this context. Bearing in mind that plaintiff bears the burden of proof on the issue of falsity, we conclude 
that these variances in language do not evidence that the statement was false. Schultz’s misconception 
of what Koblas had told him “is commonplace in the forum of robust debate,” Masson, supra, at 519, 
and is not sufficient evidence of falsity to justify the forfeiture of defendants’ First Amendment 
protections here.  

Plaintiff's second argument is that, regardless of the technical accuracy or inaccuracy of 
Schultz’s reporting about Koblas’ testimony, Thomas, in fact, never provided him with information from 
Judge Hanslovsky’s private files. Here, plaintiff challenges the accuracy of what Koblas said rather than 
the accuracy of what Schultz wrote. Essentially, plaintiff argues that because the substance of the 
allegation was false, had defendants properly investigated the matter they would have reached this 
conclusion.  This argument appears to be premised on the assumption that defendants were required to 
follow some unnamed standard for proper investigation. Cf, however, Beckly Newspapers Corp v 

-3­



 
 

  

 

    

 

 
    

 

 

 

 

    

 

 
 

Hanks, 389 US 81, 85; 88 S Ct 197; 19 L Ed 2d 248 (1967); see also St. Amant v Thompson, 390 
US 727, 733; 88 S Ct 1323; 20 L Ed 2d 262 (1968). But the Supreme Court has concluded that even 
demonstrably false statements may deserve constitutional protection despite the fact that, presumably, a 
sufficiently thorough investigation would always root out false statements.  New York Times, supra at 
288. Rather, in New York Times, the Court opined that such false statements “must be protected if the 
freedoms of expression are to have the ‘breathing space’ that they ‘need . . . to survive.’”  Id. at 271­
72 (quoting NAACP v Button, 317 US 415, 433; 83 S Ct 328; 9 L Ed 2d 405 [1963]). In order to 
assure that such “breathing space” is maintained, the Court established the following test: 

The constitutional guarantees [of the First Amendment] require . . . a federal rule that 
prohibits a public official from recovering damages for a defamatory falsehood relating 
to his official conduct unless he proves that the statement was made with ‘actual malice’ 
-- that is, with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was 
false or not. [Id. at 279-80.] 

In Michigan, this constitutional standard has been adopted by the Legislature in MCL 600.2911(6); 
MSA 27A.2911(6).4 

It is unnecessary, therefore, that we address whether defendants here can insulate themselves 
from a libel action merely by attributing a false statement to another speaker. For, in the end, we are 
unable to conclude that defendants acted with “actual malice” in printing the statement in controversy. 
An independent review of the record does not sustain such a finding based on clear and convincing 
proof. Both Schultz and Milliman continue to profess a belief in the accuracy of the statement. Milliman 
testified that he did not print a retraction because he “believe[d] that the allegations contained in the 
paragraph are true.” His professed belief in the accuracy of the statement does not evidence a knowing 
publication of a defamatory falsehood. See New York Times, supra at 286 (finding that a statement by 
a newspaper employee that, aside from one allegation, “he thought the [allegedly libelous statement] 
was ‘substantially correct,’” did not evidence actual malice). 

Additionally, the record shows that Milliman and Schultz did investigate Koblas’ allegations 
before publishing. Accord New York Times, supra at 287. Schultz testified that he went through a 
substantial amount of information provided to him by Koblas before publishing. He specifically 
identified portions of a deposition from a whistleblower action, that had earlier been brought by Koblas 
against the 54-B District Court, that he said supported Koblas’ allegations.  In that deposition, Gwen 
Thompson-Simmons, a court clerk, testified that she had heard that Thomas had gone through Judge 
Hanslovsky’s files, and that Thomas had passed on information regarding Judge Hanslovsky.  Further, 
Koblas testified that she told Schultz that Judge Hanslovsky had testified at his deposition in the same 
case that he “believed that Mark Thomas had taken a letter . . . and also various other information that 
was obtained . . . through searching his computer files.” Milliman testified that after reading Judge 
Hanslovsky’s deposition post-publication, he was further convinced of the truthfulness of the statement 
in question. 

Both Schultz and Milliman found Koblas to be credible. Schultz testified that he spoke with 
District Court Judge Frank Del Vero and East Lansing Councilman Bill Sharp prior to publication, and 

-4­



 
 

 

 

 

 

 

  

  

 

  

 
 
 

 
 

 

 
 

that both persons had indicated that Koblas was a credible individual. In fact, the article from which the 
statement at issue was taken contained a quote from Judge Del Vero with regard to Koblas’ credibility.  
Defendants were permitted to rely on Koblas’ apparent credibility when publishing her allegations.  See 
New York Times, supra at 287 (observing that the failure to reject an allegedly libelous advertisement 
was not unreasonable given that the Times had “relied upon their knowledge of the good reputation of 
many of those whose names were listed as sponsors of the advertisement”). 

The determination of whether an individual published with malice or reckless disregard “is not 
measured by whether a reasonably prudent man would have published, or would have investigated 
before publishing. There must be sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant in fact 
entertained serious doubts as to the truth of his publication.” Id. at 731. The record here, in our 
judgment, does not show that defendants either knew that the statement was false or that they acted 
with reckless disregard as to its truthfulness.5 

In fairness to plaintiff, however, we emphasize again that the First Amendment protects even 
false statements when directed against public officials or public figures, at least in the absence of malice.  
At the end of the day, we do not know whether plaintiff received documents from Thomas, much less 
whether he received them knowing that they were obtained improperly. Therefore, we do not decide 
this case on the basis of whether the underlying allegation is true or false. While there may be some who 
decry that such an inquiry is not dispositive, or even necessarily at the heart of, the instant action, it is 
clear from both New York Times and MCL 600.2911(6); MSA 27A.2911(6), that other factors must 
be considered and ultimately predominate. What we can state, however, in an effort to clarify the 
significance of this decision is that defendants have not proved -- nor have they been called upon to 
prove -- the truthfulness of Koblas’ assertion about plaintiff’s conduct. 

Finally, we conclude that the publication of the statement was not privileged under MCL 
600.2911(3); MSA 27A.2911(3). This statute protects the publication of true reports of matters of 
public record.6  Because we do not believe that the allegation was part of a public record, we reject 
defendants assertion that the statutory privilege applies here. 

We reverse. 

/s/ Peter D. O’Connell 
/s/ Richard A. Bandstra 
/s/ Stephen J. Markman 

1 Plaintiff testified that Schultz published articles critical of plaintiff “roughly once a month,” an assertion 
that was not challenged by either defendant. Both defendants acknowledged that the reference in 
controversy was intended to refer to plaintiff. 
2 Largely for these reasons, plaintiff is also properly characterized as a public official or public figure for 
purposes of constitutional libel analysis. Curtis Publishing Co v Butts, 388 US 130, 164; 87 S Ct 
1975; 18 L Ed 2d 1094 (1967). 

-5­



 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 The “gist” or “sting” of the statement here is in two parts. The first part is that “an employee of Judge 
Jordan “conspired with [plaintiff] to unseat incumbent District Judge Jules Hanslovsky.” This part is per 
se not actionable. All elections against incumbents can be described by the press or especially by the 
incumbent as conspiracy to unseat the incumbent. If we were to consider this part of the statement 
libelous we would subject all challengers and the press to libel suits. Politics by definition can be 
classified as “a conspiracy to unseat the incumbent” without fear of a libel suit. While some judges 
might wish to prevent citizens from “conspiring,” or agreeing, to unseat them, such agreements are 
commonly made and are an integral part of our political system. 

The second part of the statement is more problematic. Here, it is alleged that “an employee of 
Judge Jordan” supplied “purloined private documents” to plaintiff. Plaintiff alleges that this statement 
accuses him of being a thief or at least conspiring to be a thief. First, we note that being supplied with 
purloined documents is not the same thing as stealing documents, particularly where there is no 
allegation that plaintiff was made aware that the documents were purloined. Second, plaintiff admits that 
he obtained sensitive information concerning Judge Hanslovsky and admits that he published this 
information in an attempt to unseat the incumbent. The only issue-- and we do not gainsay its 
significance-- is whether this particular information was “purloined,” or, as plaintiff argues, derived from 
another source. The record below contains ample evidence that some sensitive information “was 
taken” from Hanslovsky’s files. 

While we find the choice of the word “purloined” to be ill-advised, this word alone does not 
transfer an otherwise newsworthy story into a libel or defamation lawsuit. The article does not accuse 
plaintiff of any criminal activity – it merely reports the allegations made in the Koblas lawsuit (i.e. that 
another person [Mark Thomas] supplied plaintiff with documents from Judge Hanslovsky’s files). The 
gist or “sting” of the article is not actionable. Masson, supra at 517. 

4 This section provides: 

An action for libel or slander shall not be brought based upon a communication involving 
public officials or public figures unless the claim is sustained by clear and convincing 
proof that the defamatory falsehood was published with knowledge that it was false or 
with reckless disregard of whether or not it was false. 

5 Plaintiffs argue that there was evidence showing that sources relied upon for the story did not have 
personal knowledge regarding the allegation made. However, this would not establish actual malice; 
lack of personal knowledge among sources does not indicate that the account they provide is false.  
Having said this, we emphasize that it is not our intent to give our imprimatur to the investigation 
conducted here. It is troubling, for example, that Schultz did not discuss the allegations in his statement 
with plaintiff prior to their publication. While there is indication that other individuals expressly chose not 
to speak with Schultz, there is no such indication in plaintiffs’ case and Schultz at most attempted on 
only a single occasion to speak with plaintiff prior to publication. 

6 Section 2911(3) provides an exception for a true report of: 

-6­



 
 

 

 

matters of public record, a public or official proceeding, or of a governmental notice, 
announcement, written or recorded report or record generally available to the public, or 
act or action of a public body, or for a heading of the report which is a fair and true 
headnote of the report. 

-7­


